Na úvod si osvěžíme paměť, jak vypadají klasické Traxxas High-Current konektory tzv. první generace. Konektory jsou typické plochým provedením kontaktů. Jsou polarizované díky tvaru těla vyrobeného z kvalitního plastu, nejdou tedy otočit - zapojit špatně. Rozpojování usnadňují drážky na povrchu těla konektoru. Barva konektorů je černá. Jsou dimenzovány pro proudy kolem 60A:
Traxxas High-Current konektory tzv. druhé generace jsou opět polarizované konektory černé barvy, které nejdou zapojit obráceně díky tvaru plastového těla. Předpokládám, že jsou stejně jako jejich předchůdci dimenzovány pro proudy kolem 60A:
Zásadní odlišnost od první generace tkví v tom, že konektory druhé generace mohou obsahovat pomocné kontakty integrované do těla konektoru - ty slouží k balancování článků akumulátorů. Mají také jiný tvar plastového těla, navíc existují dva typy konektorů druhé generace. První typ se vyskytuje ve dvou provedeních, určených pro NiMH nebo 2S/3S LiPo akumulátory a lišících se počtem (1 až 2) pomocných kontaktů pro balancování článků. Konektory jsou navíc klíčované (viz rozdíly v červeném kroužku):
Druhý typ se pak vyskytuje v jednom provedení, má odlišně tvarované tělo a je určen pro 4S LiPo akumulátory; obsahuje 3 pomocné kontakty pro balancování článků.
Podívejme se na jednotlivé typy Traxxas High-Current 2nd Generation konektorů:
- Konektor určený pro NiMH akumulátory. Dva silové vodiče, žádný pomocný balanční kontakt:
- Konektor určený pro 2S LiPo akumulátory. Zde si lze všimnout třetího tenčího kablíku vstupujícího do konektoru, kde je připojen k jednomu pomocnému balančnímu kontaktu:
- Konektor určený pro 3S LiPo akumulátory. Do konektoru navíc vstupují dva tenčí kablíky, které jsou připojeny ke dvěma pomocným balančním kontaktům:
- Konektor určený pro 4S LiPo akumulátory. Do konektoru navíc vstupují tři tenčí kablíky, které jsou připojeny ke třem pomocným balančním kontaktům. Konektor má jiný tvar těla než předchozí typ:
Názorné srovnání konektorů Traxxas High-Current první a druhé generace:
Konektory druhé generace jsou součástí systému, který Traxxas nazývá iD Auto Battery Identification a k němuž dále patří akumulátory a nabíječky z nabídky Traxxas. Tzv. iD akumulátor s konektorem druhé generace připojíte jen do nabíječky opatřené správným konektorem. Konektor druhé generace obsahuje RFID čip, který obsahuje informace o akumulátoru (typ, počet článků, napětí,...). Nabíječka obsahuje čtečku RFID, díky níž tak identifikuje typ připojeného akumulátoru a podle toho zvolí nabíjecí program. Vedle toho odpadá starost s připojováním balančních konektorů a současně to přináší i zvýšenou "blbovzdornost" do procesu nabíjení pohonných akumulátorů:
Ukázka možností připojení Traxxas akumulátorů k nabíječce Traxxas. V tomto případě se jedná o ne-iD LiPo akumulátor s Traxxas konektorem první generace a se standardním balančním konektorem, iD NiMH akumulátor je opatřen Traxxas konektorem druhé generace:
V následujícím případě se jedná o ne-iD NiMH akumulátor s Traxxas konektorem první generace a iD LiPo akumulátor s Traxxas konektorem druhé generace s integrovanými balančními kontakty:
Je zachována zpětná kompatibilita s konektory první generace - do konektorů druhé generace na nabíječce je bez problémů připojíte. Rozdíl je v tom, že iD akumulátory s konektorem druhé generace budou rozpoznány a nabíjeny automaticky, ne-iD akumulátory s konektorem první generace bude třeba na nabíječce manuálně nastavit.
Traxxas si konektory druhé generace "drží pod pokličkou" a nejsou volně v prodeji. Lze je nalézt pouze v rámci vlastních Traxxas produktů, např. na iD akumulátorech, různých redukcích na jiné typy konektorů, apod.
Konektory jsem přidal do přehledu modelářských silových konektorů.
Odkazy na stránky výrobce:
- Traxxas High-Current 1st Generation Connector
- Traxxas High-Current 2nd Generation Connector
- Fotografie, obrázky - Traxxas -
Štítky:
Traxxas High-Current 2nd Generation Connector iD
Nejnovější článek:
RC AST Krušné Hory 2019
Neexistuji vhodna data!
Smajlíci v návštěvní knize - yvSmiley is copyrighted work of Yuri Volkov