Něčekejte nějaký hluboký rozbor, berte tento článek jednak jako zpestření obsahu těchto stránek a hlavně jako technickou zajímavost, která souvisí s tím, co známe z naší modelářské praxe. Nechci generalizovat, ale předpokládám, že většina z nás se spokojila s tím, že si se zájmem prohlédla fotky elektromobilů Tesla, přečetla technické údaje a víc do hloubky nešla, což se týká i konstrukce pohonné baterie. Přitom ta je hlavně díky použitým článkům docela zajímavá.
Pod pojmem pohonné baterie do takového elektromobilu si každý asi představí, že jde o nějaký speciální kousek, dělaný na míru. Přitom pohonné baterie do Tesel jsou skládány podobně jako třeba baterie do notebooků a základní stavební jednotkou jsou LiIon články velikosti 18650.
V aktuálních modelech Tesla Model S jsou používány baterie o kapacitě 70 nebo 85 kWh. Na baterii 85 kWh se nyní podíváme blížeji, protože se jedná o zajímavá data:
Podvozek Tesla Model S s pohonem zadních kol; v prodeji je i varianta s pohonem všech kol. Baterie je ve formě plata přichycená ke spodní části podvozku:
Baterie Tesla Modelu S na montážním přepravníku:
Pokud se chcete podívat, jak vypadá rozebraná baterie 85kWh/400V z elektromobilu Tesla Model S, navštivte toto vlákno Tesla Motors Clubu.
Zajímavá jsou i další čísla, která souvisejí s počtem vyrobených elektromobilů Tesla a jejich vlivu na celosvětovou spotřebu článků velikosti 18650. Podle údajů z roku 2013 se za rok vyrobilo cca 660 miliónů cylindrických článků, převážně velikosti 18650. Do poloviny června 2013 Panasonic dodal jen samotné Tesle 100 milionů článků velikosti 18650. Oproti předpokladům z roku 2013 sice Tesla v roce 2014 prodala o cca čtvrtinu méně vozů (celkem 31655 ks), nicméně přes 10000 ks vozů prodaných za první čtvrtletí roku 2015 a tempo objednávek signalizuje další nárůst prodejů v tomto roce. S příchodem modelu Tesla Model X v roce 2016 se předpokládá navýšení prodeje obou modelů o dalších cca 15-20000 ks ročně.
Pokud se naplní výše uvedené předpoklady a čísla, může Tesla při střízlivém odhadu prodat příští rok cca 60000 ks vozů. To znamená, že jen u samotné Tesly se dá v roce 2016 očekávat potřeba cca 430 milionů ks článků velikosti 18650. Při porovnání s celkovým množstvím článků globálně dodaných v roce 2013 tak vyplývá, že produkce LiIon článků hlavně o velikosti 18650 se musí díky výrobě elektromobilů Tesla v nejbližší době minimálně zdvojnásobit. Nepočítaje v to další autovýrobce, kterým Tesla dodává baterie v prozatím malých množstvích (Toyota, Mercedes). Sama Tesla hodlá ve spolupráci s Panasonicem postavit do roku 2020 v Nevadě obrovský závod na výrobu baterií v ceně 5 mld. USD a s 6500 zaměstnanci, tzv. Gigafactory, který kromě pokrytí potřeby má umožnit i snížení ceny baterií o 30%:
Zajímavostí je, že Česká Republika obsadila v celosvětovém měřítku v roce 2014 čtrnáctou příčku s 23 ks prodaných elektromobilů Tesla Model S. Nejvíce se jich pochopitelně prodalo v USA - 16500 ks, druhé je Norsko - 4040 ks.
- Zdroje - Tesla Motors, Wikipedia - Tesla Motors, Wikipedia - Tesla Model S, Wikipedia - Tesla Model X, Green Car Reports - Will Tesla Alone Double Global Demand For Its Battery Cells? -
- Fotografie, obrázky - Tesla Motors, IBTimes - Tesla Gigafactory Heading To Northern Nevada; Why Reno Makes Sense -
Štítky:
Tesla Motors Model S X Panasonic LiIon battery baterie
Nejnovější článek:
RC AST Krušné Hory 2019
Neexistuji vhodna data!
Smajlíci v návštěvní knize - yvSmiley is copyrighted work of Yuri Volkov