O vysílačkách značky Flysky jsem již dlouho nepsal :) a tak po nedávném představení
nové tříkanálové vysílačky Flysky FS-GT3C se nyní podíváme na další nový přírůstek ve
stáji této čínské firmy. Jedná se o
tříkanálovou RC vysílačku Flysky FS-GT2B, která může být považována za nástupkyni typu FS-GT2. Spíše ale jde o mezičlánek mezi GT2 a GT3B/GT3C, už z toho důvodu, že výroba starších typů vysílaček pravděpodobně nekončí a Flysky má stále všechny typy v nabídce. Opět jsem pro vás připravil popis vysílačky doprovázený řadou fotografií.
Parametry vysílačky
- pásmo 2,4 - 2,48 GHz
- počet kanálů - 3
- RF výkon < 20dBm
- AFHDS - Automatic Frequency Hopping Digital System
- GFSK modulace
- rozlišení 1024
- napájení 1ks LiPo akumulátor 3,7 V / 800 mAh
- rozměry 156 x 223 x 94 mm
- hmotnost 263 g bez akumulátoru, 290 g s akumulátorem
- barva černá se stříbrnými doplňky
- LED indikace provozu, nízkého napětí akumulátoru a nabíjení
- USB nabíjecí konektor vysílače
- pevná anténa vysílače "žraločí ploutev", 40 mm dlouhá
- silikonový návlek kola volantu
- výměnné hřbety rukojeti, 2 ks - širší a užší
- párování pomocí tlačítka a propojky
- funkce - trimy a reverzy kanálu plynu a řízení, D/R kanálu řízení, třetí kanál typu on/off
- obsah balení - vysílačka FS-GT2B, tříkanálový přijímač FS-GR3C, akumulátor, nabíjecí USB kabel, párovací propojka s kolíčkem, krátké anténní brčko, malé CD s návodem v angličtině a čínštině
Podobně jako GT3C, ani tato vysílačka nemá DSC port, takže nejde použít s počítačovými simulátory. Co považuji za velký mínus je fakt, že vysílačka nemá reverz třetího kanálu - toto je základní funkce, která by prostě neměla chybět.
Balení vysílačky
Vysílačka je dodávána v krabici o rozměrech 245 x 180 x 107 cm, která je o cca šestinu větší než v případě GT3C. Vysílačka je uvnitř fixována pomocí kartonových vycpávek, které ji chrání před poškozením během transportu. Přední strana krabice obsahuje menší stylizovaný obrázek vysílačky, na zadní straně jsou pak uvedeny technické údaje v angličtině a čínštině.
Popis a ukázky vysílačky
Vysílačce GT2B se z hlediska kvality a slícování plastů nedá moc co vytknout. Vše sedí jak má, nikde se nic nekroutí a nevrže. Dobře sedne do ruky, komfort držení si můžete upravit pomocí dvou různě širokých výměnných hřbetů rukojeti, stejně jako je tomu u GT3C. Příjemné držení je podpořeno i velmi nízkou váhou vysílačky, i s akumulátorem má necelých 300 g - když to srovnáte s GT2, tak to je téměř hmotnost jejích osmi tužkových baterek! Vysílačka je zkrášlena samolepkami ve tvaru plošek a pásků, které mají evokovat broušený hliník, působí však trochu lacině.
Na fotografiích uvedených níže se podívejte, jak vysílačka vypadá. Nejdříve se podíváme na vysílačku z pravé strany. První, co zaujme, je žraločí ploutev antény o výšce cca 4 cm. Provedení antény vysílačku sice prodlužuje, ale díky celkovým malým rozměrům to zas tolik nevadí. Volant se silikonovým návlekem imituje kolo od auta i s atrapou brzdového disku a brzdy. K ose je volant přichycen jedním šroubkem, takže si jej můžete případně vyměnit za jiný. Na rukojeti se nachází tlačítko pro ovládání třetího kanálu stejného typu, jako u GT3B/GT3C. Ve spodní části rukojeti jsou tři otvory, spíš jako designový prvek než k nějakému účelu:
Pohled zezadu. Nastavovací prvky vysílačky se nacházejí pod odklopným krytem, který je zhotoven z kouřově zbarveného poloprůhledného plastu. Kryt drží v zavřené poloze velmi dobře plastové západky:
Pohled z levé strany. Zde najdete USB konektor, který slouží pouze k nabíjení vysílačky buďto z počítače, nebo nabíječe či jiného zařízení s USB výstupem:
Pohled na vysílačku zepředu. Zde bych, podobně jako v článku o GT3C, upozornil na relativně malou nohu vysílačky, ve které je navíc lehký akumulátor. Na stabilitu stojící vysílačky bych hlavně někde venku na nerovném povrchu nesázel. Proto je stejně jako GT3C opatřena opěrnými výstupky na pření části nohy a tvarovanou vrchní částí těla, aby šla položit:
Ovládací prvky
Jak již bylo výše zmíněno, nastavovací prvky vysílačky se nacházejí pod odklopným krytem z kouřově zbarveného poloprůhledného plastu. Prvky jsou na stříbrném štítku dobře popsané. Nyní je vezmeme pěkně popořadě zleva odshora:
- Reverz řízení - Trim řízení - Reverz plynu
Otočné knoflíky trimů jsou relativně malé, ale dají se docela dobře ovládat bříškem prstu.
- Kontrolka nabíjení - Trim plynu - Párovací tlačítko
Kontrolka nabíjení svítí pouze při připojeném nabíjecím kabelu - při nabíjení červeně, po skončení zeleně. Párovací tlačítko vykukuje mírně nad povrch a dá se bez problémů zmáčknout.
- Kontrolka napájení - Omezení výchylek řízení - Kontrolka akumulátoru
Kontrolka napájení svítí červeně. Kontrolka akumulátoru svítí zeleně, při indikaci nízkého napětí akumulátoru začne blikat.
- Hlavní vypínač
Při zavřeném krytu obě kontrolky, napájení i stavu akumulátoru, kryt efektně prosvěcují, takže máte stále přehled hlavně o stavu akumulátoru:
Na následujících obrázcích se můžete podívat na detaily volantu a ovládací páčky plynu. Osa volantu je uložena v kuličkovém ložisku. Páčka plynu v obou krajních polohách zapadá do prohlubní v plastu:
Výměnné hřbety rukojeti
Vysílačka má výměnné hřbetní části rukojeti. K vysílačce jsou dodávány, stejně jako ke GT3C, dva výměnné hřbety - jeden nižší (standardně nasazen) pro menší ruce a jeden vyšši pro větší ruce. Jsou zhotoveny ze silikonu černé barvy. Zevnitř jsou opatřeny zámky, které zaklapnou do otvorů v rukojeti. Výměnné hřbety drží výborně, jejich výměna je snadná a zámky sedí přesně. Jsou shodné s těmi u GT3C, takže jdou v případě potřeby zaměnit:
Porovnání obou výměnných hřbetů:
Pohled do vnitřku na zámky výměnného hřbetu:
Přijímač, akumulátor, USB
Dodávaný přijímač je standardní tříkanálový typ FS-GR3C
s možností nastavení failsafe, v příslušenství je dále párovací propojka s kolíčkem pro nastavení failsafe, anténní brčko a nabíjecí USB kabel (USB / miniUSB konektor):
Akumulátor typu LiPo je v provedení 1S o napětí 3,7V, rozměru 60 x 38 x 8 mm, hmotnosti 25 g a kapacitě 800 mAh. Samostatně k dostání by měl být 1300 mAh akumulátor, zatím se u prodejců téměř nevyskytuje:
Akumulátor je schován pod posuvnou krytkou v noze vysílačky. Pohled na prostor pro uložení akumulátoru s napájecím konektorem:
Elektronika vysílačky
Kdo má chuť, může se ještě podívat na vnitřnosti vysílačky. K tomu je potřeba vyšroubovat osm vrutů, z toho dva se nacházejí pod výměnným hřbetem, a sundat horní stříbrnou nálepku, která je přes obě půlky těla vysílačky (zřejmě při tom nálepku zničíte, jako já). Elektronika vysílačky včetně nastavovacích prvků se nachází na jedné desce plošných spojů. K té je v přední části připájena stíněná subdestička vf modulu, ze kterého vychází koaxiální vodič antény. Ovládací prvky (potenciometry volantu, plynu, tlačítko třetího kanálu) jsou připojeny pomocí konektorů. Zde je pohled na rozebranou vysílačku:
Na tomto obrázku je vidět vf modul s vyvedenou anténou a konstrukce mechanismu páčky plynu. Dva šroubky vpravo nahoře drží plastový panýlek nastavovacích prvků:
Pohled na desku elektroniky seshora. Větší integrovaný obvod je srdcem celé vysílačky. Konstrukce, provedení desky a použité součástky jsou velmi podobné vysílačce GT2. Zřejmě bylo použito stejné obvodové řešení, pouze doplněné o třetí kanál:
Když už jsem měl vysílačku rozebranou, opatrně jsem teflonovým mazivem máznul pohyblivé plastové díly páčky plynu a volantu na plochách tam, kde se stýkají. Volant totiž při otáčení v jedné krajní poloze malinko vrzal, tímto jsem to odstranil. Osa volantu, jak je vidět z obrázku, je opravdu uložena v ložisku:
Cena a závěr
Vysílačku jsem zakoupil
na e-shopu WowRcModel za 37,- USD včetně dopravy (free shipping). Stejně jako GT3C objednaná ze stejného e-shopu i tato mi domů přišla docela rychle. Opět bych chtěl upozornit na příznivé ceny dalších Flysky vysílaček - GT2 za 28,50 USD a GT3B za 46,- USD, opět včetně dopravy. Cena GT2B se může zdát vysoká, ale cenou se nachází zhruba uprostřed mezi GT2 a GT3B, alespoň na tomto e-shopu. Navíc, stále jde o novinku a předpokládám, že cena časem trochu klesne.
Vysílačka FS-GT2B je docela pohledná a sympatická malá potvůrka. Její předchůdkyně GT2 se ukázala jako laciná a vcelku spolehlivá vysílačka, vhodná do začátků nebo pro nenáročné účely. Oproti ní GT2B přidává stavový třetí kanál, kterým můžeme na autě ovládat třeba světla, dále výměnné hřbety rukojeti a příjemně nízkou váhu - tu oceníme třeba při delším courání venku.
Originální návod k vysílačce FS-GT2B v angličtině si můžete stáhnout v sekci Download.
- Fotografie - Michal Nováček, FlySky -