Koncem minulé sezónu jsem usoudil, že je již čas na náhradu našich akumulátorů, z nichž mnohé nás provázely již sedmým rokem. Šlo o mix akumulátorů GP (těch bylo nejvíc), Conrad a Camelion v kapacitách od 750 do 1000 mAh. Péče věnovaná těmto akumulátorům byla v podstatě jen velmi zběžná. Většina akumulátorů je již po těch letech holt poněkud líná.
Jelikož pro náš styl závodění nepotřebuji nějaké špičkové akumulátory, podíval jsem se po Ebayi po něčem podobném, jako jsou Camelionky. S těmi jsem byl spokojen, jenže momentálně na E-bayi moc nebyly a stále nejsou nebo prodejce k nám nedodává. Úplně jsem vynechal klasické čínské zázraky s velmi nízkou cenou, fantastickými kapacitami (ve skutečnosti násobně menšími) a posléze narazil na prodejce All-Battery. Jde o americkou firmu, která má docela slušnou nabídku akumulátorů, většinou asi také čínského původu. Trochu jsem zapátral po zkušenostech s jejími výrobky a získal dojem, že to nebude nějaká špička, ale mohlo by to stačit a ceny též přijatelné.
Objednal jsem tedy tyto akumulátory: 24 Premium AAA NiMH Rechargeable Batteries + 6 Holders. Jde o 24 ks NiMH AAA akumulátorů (tedy šest sad po čtyřech) s udávanou kapacitou 1000 mAh včetně 6 ks plastových pouzder na čtyři akumulátory. Celková cena i s dopravou je cca 34,- USD. V nabídce jsou i jiné počty akumulátorů.
Balíček s akumulátory došel poměrně rychle. Nejprve jsem akumulátory rychle oměřil multimetrem a protože všechny měly cca stejné napětí, nebyl problém rozházet je do sad. Všechny sady jsem postupně dvakrát prohnal nabíječkama proudem 100 mA (tedy 0,1C z udávané kapacity akumulátoru). Sady při tom vykázaly kapacitu v rozsahu cca 880 až 930 mAh, takže jde spíše o 900 mAh akumulátory než o "tisícovky" - to ale není neobvyklé ani u lepších výrobců, než je tento.
Dále mne zajímala alespoň orientačně výkonnost těchto akumulátorů. Proto jsem vzal namátkově dva akumulátory a podrobil je jednoduchému testu na nabíječce Duratrax Ice. Vycházek jsem ze spotřeby Mini-Zetek s X-Speed motory, které používáme (stovky mA až okolo 1A), délky našich závodů (časový součet) a zvyku obrátit během odpoledne 3 až 4 sady na auto při volném ježdění a vlastních závodech. Naměřené výsledky se u obou akumulátorů lišily v řádu procent, takže jsem je zprůměroval a zaokrouhlil do následující tabulky:
Proud (A) | Čas (s) | Napětí (V) | Odevzdaná kapacita (mAh) |
---|---|---|---|
0,5 | 600s | 1,22 | 83 |
1200s | 1,19 | 168 | |
1 | 600s | 1,13 | 170 |
1200s | 1,12 | 338 | |
2 | 600s | 0,99 | 332 |
Proud 2A byl použit jako takové potrápení - akumulátory to přežily, na konci časového úseku byly vlažné. Akumulátor jsem ještě převážil, jeden kus váží 13g, což je váha obvyklá u tohoto typu.
Těžko nyní mohu tyto výsledky s něčím porovnat, protože předtím jsem takový test, byť velmi orientační, u svých mikrotužek nedělal. Až tedy uplyne nějaká doba (rok, dva :) ...), můžu vyzkoušet, jak si akumulátory stojí. Prvním ostrým testem bylo naše první letošní poježdění v rámci seriálku LTM28 minulou neděli, kdy můj starší synátor vyhrál a já byl druhý. Z toho se dá velmi předběžně usoudit, že za a) baterky Tenergy jsou dobrý, nebo za b) měli jsme štěstí, či za c) nechali nás vyhrát :D ...
Jak jsem již zmínil, All-Battery má poměrně rozsáhlou nabídku akumulátorů různých typů, velikostí a kapacit. Mají i řadu NiMH akumulátorů s malým samovybíjením, která se prodává pod značkou Centura. Co se týče dalších zkušeností z internetu, zaznamenal jsem nějaký pár let starý problém s kvalitou NiMH AA tužek (nízká kapacita), ale dílčí problémy se nevyhýbají prakticky žádnému výrobci/dodavateli akumulátorů. Při takovýchto nákupech je vždy potřeba shánět aktuální informace, zkušenosti dalších uživatelů, případně testy.
- Fotografie - All-Battery -
Štítky:
Tenergy AAA akumulátor
Nejnovější článek:
RC AST Krušné Hory 2019
Neexistuji vhodna data!
Smajlíci v návštěvní knize - yvSmiley is copyrighted work of Yuri Volkov