Po inspiraci článkem Traxxas TRX-4 vs. Axial SCX10 II - další srovnání modelů jsem se rozhodl pro rychlé porovnání podvozků Axial SCX10 II a MST CFX-W - druhý jmenovaný k nám dováží kluci z Loops Model. SCX10 II sice není v úplném základu, ale tuning představuje jen změnu v umístění baterie, držáku serva řízení a jiné kardany; oba modely aut tak lze stále dobře porovnat.
Fotografické představení obou účastníků - jako první lehce otuněný Axial SCX10 II spolu s fotografií originálního podvozku:
Jako druhý Max Speed Technology (MST) CFX-W, opět doprovázený fotkou originálu:
Pojďme k samotnému srovnání obou podvozků. Jedním z trendů dnešní doby je tzv. velikost rejdu, který ovlivňuje poloměr zatáčení - čím větší, tím lepší. Zde má Axík lehce navrch, jelikož zvládá krásných 45°; MSTčko naopak se svými 40° lehce zaostává. Také jste si mysleli, že jsou na tom stejně?
Dalším srovnávacím údajem je šířka podvozku, kde Axial má 226mm a MST je na 230mm. V tomto případě se dá říci, že oba podvozky jsou prakticky stejně široké a rozdíl je zanedbatelný:
Zajímá nás i celková délka aut. Axík je poměrně dlouhý - 562mm. Nárazníky jsou v jeho případě vzdáleny od šáska doslova na kilometr... jelikož v jejich demontáži nám brání pouze čtyři šrouby, porovnáme si délku BEZ nárazníků. V případě Axialu se tedy dostáváme na 435mm a v případě MSTčka jsme na 420mm; rozdíl 15mm není nikterak astronomický. Vezmeme-li ale v potaz nárazníky, Axík má již uvedených 562mm a MSTčko poskočí na nějakých cca 435mm. A tento rozdíl se už v průjezdnosti terénem projeví značně. Rozchod (wheelbase) je pak u obou modelů stejný a činí 300/313mm; průměrný modelář je schopen si ho upravit dle své potřeby. Rozměry Axial SCX10 II:
Rozměry MST CFX-W:
Dalším žádoucím parametrem je světlá výška podvozku pod nápravami. Nebudu chodit kolem horké kaše, zde má MSTčko se svými portálovými nápravami navrch. Obrázky napoví více, na prvním je Axial se světlou výškou pod hruškou diferenciálu cca 35mm, na druhém pak MST se světlou výškou 55mm (těsně u kola 35mm):
Při pohledu na podvozky zespodu je vidět, že MSTčko má jak vepředu, tak i vzadu nápravy uchyceny v konfiguraci 4-link. Axík má pro zadní nápravu 4-link, pro přední pak 3-link. Oba podvozky v základu používají plastové kardany (zde u Axialu jsou osazeny tuningové, jak bylo zmíněno v úvodu článku). V tomto případě nemohu kvalitu plastových kardanů Axíka na vlastní kůži posoudit; u MSTčka již musel být jeden kardan vyměněn, jelikož došlo k jeho menšímu zkroucení:
Při otočení aut zpět na kola je v případě MST vidět, že motor je umístěn v přední části podvozku a baterie se nachází v zadní části. I přes toto rozmístění je podvozek zatížen na předek a ve středové části máme díky malé rozvodovce dostatek místa pro vložení případného interiéru karoserie. Detailisti a zarytí skejlisti můžou tak mít motor pod kapotou. Servo řízení je pak umístěno na nápravě:
V případě Axíka je baterie originálně umístěna v přední části podvozku (viz obrázek originálu nahoře). Servo řízení je pak umístěno hned vedle a tedy také na rámu. Motor s rozvodovkou je ve střední části, což nepatrně ubírá manévrovací prostor skejlistům, ale jsou to obvykle borci, pro které to je "čelinč ekseptyt" ;) … a ruku na srdce, tak hrozné to zase není a i zde je poměrně dost místa:
To by bylo vše k rychlému porovnání obou podvozků. Pokud máte své zkušenosti s provozem obou aut, rádi je uvítáme zde v komentářích nebo v příslušném chlívku na fóru RC4x4.cz. Já osobně se stále nemohu rozhodnout, který je lepší!
- Článek, fotografie - Martin Čížek - Číža, Max Speed Technology, Axial Racing -
Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz
© 2009 - Michal Nováček - minot@ur | Všechna práva vyhrazena - All rights reserved | Obsah - uvedení autoři a zdroje