Před rokem začal Axial vybavovat své modely postavené na podvozcích SCX10 a Wraith čelními ozubenými koly a pastorky s modulem 32DP. Důvodem této změny původních 48DP převodů za převody s větším ozubením je jejich vyšší mechanická odolnost a menší náchylnost na poškození nečistotami. Ostatně, sami modeláři tuto změnu prováděli již předtím, než tak začal dělat Axial. Tento článek je ukázkou možností, jak lze tuto změnu řešit s ohledem na snadnou dostupnost i cenu potřebných dílů.
Následující popis změny-tuningu se samozřejmě týká starších provedení podvozků Axial SCX10 a Wraith s původními 48DP převody. Inovovaná provedení s 32DP převody mají poněkud odlišnou konstrukci uchycení čelních kol (dále spur) a provedení kluzné spojky.
Existuje vícero možností, jak změnu provést. Potřebné díly, tj. spury a pastorky 32DP, vyrábí a nabízí kromě Axialu i řada dalších modelářských výrobců - namátkou mohu uvést Traxxas, Robinson Racing, Duratrax, Kimbrough Racing, RC4WD, Arrma a určitě se najdou i další. S ohledem na aktuální kurz dolaru, tedy i cenu, dále kvalitu provedení, dostupnost, šíři nabídky, vhodnost i snadnost použití (ne všechny 32DP spury různých výrobců jsou použitelné) jsou dle mého názoru nejvhodnější spury a pastorky od Traxxasu.
TRA6842 - 50T (31,75DP)
TRA6843 - 52T (31,75DP)
TRA3454 - 54T
TRA3956 - 54T (31,75DP)
TRA3957 - 56T (31,75DP)
TRA3958 - 58T (31,75DP)
TRA3959 - 62T (31,75DP)
TRA3164 - 64T
TRA3960 - 65T (31,75DP)
TRA3166 - 66T
TRA3961 - 68T (31,75DP)
TRA4470 - 70T
TRA4472 - 72T
TRA4472R - 72T (31,75DP)
- Produktová stránka Traxxas spurů 32DP a 31,75DP
- Traxxas spury 32DP a 31,75DP v katalogu Astra
Ukázka Traxxas spurů 54T 32DP a 56T 31,75DP:
TRA6745 - 9T
TRA6747 - 11T
TRA3942 - 12T
TRA1887 - 12T (mosaz)
TRA3943 - 13T
TRA3944 - 14T
TRA3945 - 15T
TRA3946 - 16T
TRA1687 - 16T (mosaz)
TRA3947 - 17T
TRA3948 - 18T
TRA3949 - 19T
TRA1240 - 19T (mosaz)
TRA3950 - 20T
TRA3951 - 21T
TRA3952 - 22T
- Produktová stránka Traxxas pastorků 32DP
- Traxxas pastorky 32DP v katalogu Astra
Ukázka Traxxas pastorků 11T, 13T a 15T:
Na obrázku výše jsou uvedeny některé důležité rozměry, ze kterých vyplývá pár věcí:
Porovnání velikosti spurů Traxxas TRA3454 54T 32DP a Axial 80T 48DP - je krásně vidět rozdíl ve velikosti zubů:
Porovnání velikosti spurů Traxxas TRA3454 54T 32DP a TRA3957 56T 31,75DP. Patrný je rozdíl v průměru centrálního otvoru i v počtu malých montážních otvorů:
Spur Traxxas TRA3454 54T 32DP na převodovce Axial SCX10:
Spur Traxxas TRA3957 56T 31,75DP na převodovce Axial SCX10 s detailem uchycení - je jasně vidět větší průměr centrálního otvoru tohoto typu Traxxas spuru:
S nasazeným spurem Traxxas 56T 31,75DP se mi vešel pastorek 15T, motor přitom není uchycen úplně do krajů montážních otvorů. Berte to jako ukázku toho, co se "vejde":
S tím, co se "vejde", souvisí i možnost použití standardního krytu proti nečistotám Axial Transmission Spur Gear Cover AX80078, viz obrázek níže. Podle obrázku a velikosti spuru Traxxas 56T 31,75DP soudím, že spur větší jak cca 58T se do krytu nevejde:
Co se týče maximální velikosti 32DP spuru, který se dá na převodovce Axial SCX10 použít a samozřejmě bez krytu, odhaduji tuto velikost na cca 60T. Větší spur by již zasahoval do hlavice kardanu.
Článek jsem napsal s cílem, aby případným zájemcům o tento tuning, náhradu převodů 48DP za převody 32DP u starších podvozků Axial Racing SCX10 a Wraith, poskytl základní výchozí informace a potřebné odkazy. Vhodnost použití různých převodových poměrů pro různé provozní situace se řeší na mnoha našich i zahraničních fórech. Pro výpočet převodových poměrů a rychlostí zmiňovaných modelů Axial existují různé šikovné aplikace - za sebe mohu doporučit modelářskou kalkulačku Calc RC nebo stránku R/C Calculations.
- Fotografie - Michal Nováček, Traxxas, Axial Racing, Jaws by Richard Kiel -
Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz
© 2009 - Michal Nováček - minot@ur | Všechna práva vyhrazena - All rights reserved | Obsah - uvedení autoři a zdroje