Když jsem tu v únoru minulého roku představil tehdejší novinku od Vaterry, známé "dvoukladívko" Twin Hammers, čekalo se, s čím dalším a novým zvláště v měřítku 1:10 tato mladá značka spadající pod americký modelářský moloch Horizon Hobby přijde. Čekalo se tedy poněkud déle, ale v podobě aktuální novinky Vaterra 1986 Chevrolet K-5 Blazer Ascender to vypadá, že přichází velmi zajímavá konkurence pro populární expediční podvozek SCX10 od Axialu.
RC auto Vaterra 1986 Chevrolet K-5 Blazer v měřítku 1:10 na novém podvozku Ascender (volně přeloženo stoupač, šplhač) k nám přichází jako kit bez motoru a elektroniky. Stavebnice obsahuje kompletní podvozek včetně disků s licensovanými pneumatikami Interco Super Swamper a licensovanou lexanovou karosérii 1986 Chevy K-5 Blazer. Konstrukce podvozku přináší několik zajímavostí, z nichž vyjímám například možnost nastavit čtyři velikosti rozvoru kol (278, 290, 302 a 314mm).
Karosérie je lexanová, přední maska a reflektory jsou plastové:
Pohled na podvozek s nasazenou nenabarvenou lexanovou karosérií. Nejsem si úplně jistý, jestli karosérie v kitu je nabarvená nebo není - na stránkách Vaterry se na jednom místě píše clear body (nenabarvená), na druhém painted (nabarvená) a v návodě žádný postup barvení není uveden, tak uvidíme:
Pohled na podvozek zespodu. Všechny linky jsou kovové. Nápravy, kardany, plato pro převodovku, uzavíratelná krabička pro elektroniku, držák baterky, boční nášlapy a přední i zadní nárazníky jsou plastové:
Rám podvozku je vyroben z ocelového C profilu (podobně jako u Axialu SCX10) a je stavitelný. Rozvor je možné nastavit na velikost 278, 290, 302 a 314mm, k čemuž slouží otvory v rámu:
Přední náprava s 3-linkem, panhardkou a CV poloosami. Plastové olejové tlumiče mají dlouhý chod, používají dual-rate pružiny a jejich předpětí lze nastavit otočným kroužkem:
Konstrukce přední nápravy umožňuje velký rejd předních kol (až 45 st. na obě strany):
Na předchozím i následujícím snímku je vidět zajímavá konstrukce držáku baterky. Výrobce jí označuje jako plovoucí (floating). Jeden konec držáku baterky je na straně blíže k převodovce uchycen v čepech, druhý konec je pomocí kloubku přichycen k přední nápravě. Po osazení držáku baterkou tento pak svou vahou vytváří dodatečný přítlak na přední nápravu pro lepší trakci. Držák je ale svými rozměry omezen na použití hardcase LiPo baterky o délce max. 96mm.
Převodovka s plastovým krytem chránícím spur před nečistotami je opatřena kovovým motorovým platem pro uchycení elektromotoru velikosti 540:
Detail zadní nápravy a její uchycení 4-linkem. Všimněte si, že kloub kardanu je schovaný v okruží, které je součástí domečku nápravy:
Každého hned napadne, jak bude kardany sundávat při údržbě nebo měnit, když se třeba poškodí na akci. Pohled do návodu nám napoví, že to jednoduché nebude... Snad konstruktéři z Vaterry vědí, co dělají, ale mně osobně se to moc nelíbí. Malý inbus šroubek pořádně zalepený nebo zarezlý v kardanu bude zvlášť po sežvejknutí šestihranu důvodem k chycení raplu ;) :
Převodovka je stejného typu, jako u Vaterry Twin Hammers, v tomto případě je ale pouze jednorychlostní. Po dokoupení potřebných dílů ji lze rozšířit na dvourychlostní:
Kola o velikosti 1,9" se sestávají z licensovaných modelových gum Interco Super Swamper TSL SX s vložkami, které se lepí na plastové disky:
Návod ke stažení - 1/10 1986 Chevrolet K5 Ascender 4WD Kit Manual
Inzerovaná cena tohoto RC modelu auta je 320,- USD (bez dopravy). Kit Vaterra 1986 Chevrolet K-5 Blazer by měl být dostupný začátkem října tohoto roku, což dává možnost o něm přemýšlet jako o vhodném vánočním dárku - jak se říká, modeláři (sami) sobě... :D
- Fotografie, video - Vaterra -
Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz
© 2009 - Michal Nováček - minot@ur | Všechna práva vyhrazena - All rights reserved | Obsah - uvedení autoři a zdroje