Laskavostí p. Petra Šatoplecha z modelářského obchodu - eshopu Promodels.cz jsem se dostal k vyzkoušení zajímavého vodotěsného regulátoru Mtroniks tio Rock C. Je určen pro pohon RC modelů aut, které vyžadují funkci brzdy v neutrálu, tedy hlavně pro expediční vozidla a crawlery. Velkou výhodou tohoto regulátoru je jeho vodotěsné provedení a také pětiampérový BEC, který se hodí zvláště při napájení silných serv používaných v řízení výše uvedených kategorií vozidel.
Regulátor je tvořen černě eloxovaným hliníkovým profilem, na kterém se nachází i vlastní elektronika. Ta je zalita do pevné poloprůhledné hmoty namodralé barvy. Profil zároveň slouží jako chladič výkonových prvků elektroniky - FET tranzistorů řídících motor a obvodu BEC:
Ze zalévací hmoty vystupují vodiče pro připojení akumulátoru s Tamiya konektorem, vodiče motoru, ovládací kablík pro připojení přijímače s JR/Graupner konektorem, kablíky vypínače a kablíky vedoucí k napěťovému stabilizátoru BEC obvodu:
V obvodu vypínače regulátoru je zapojena cívka, zřejmě kvůli odrušení:
Netradičně je na boku regulátoru přidělán (přilepen) stabilizátor s označením LM1084, který pracuje jako obvod BEC. Samotný LM1084 je 5V lineární stabilizátor napětí s nízkým úbytkem napětí a maximálním výstupním proudem 5A. Neměl by tedy mít problém se silnými servy, která se používají na řízení:
Uchycení stabilizátoru se mi moc nelíbí. Na hliníkový blok je přilepen zřejmě teplovodivým lepidlem (tmelem) jen půlkou chladící plochy pouzdra stabilizátoru. I když jde o stabilizátor s nízkým úbytkem napětí, i tak bude při maximálním proudovém odběru jeho výkonová ztráta poměrně velká.Nastavování regulátoru se provádí jedním tlačítkem. Pro indikaci nastavení a provozních režimů se používají tři barevné LED diody - zelená, modrá a červená. Sladění regulátoru s vysílačkou se provádí klasicky v nastavovacím režimu - nejdříve si regulátor "očuchá" neutrál a pak maximální výchylky pro chod vpřed a vzad (plný plyn dopředu, plná zpátečka). Vše je přehledně indikováno LEDkami. Šikovné je, že v běžném provozu lze tlačítkem jednoduše přepínat mezi standardním a crawler módem - v prvním případě je brzda v neutrálu vypnutá, v druhém zapnutá.
Svítící kontrolky (zleva zelená, modrá, červená):
Regulátor má integrovaný failsafe, tepelnou ochranu proti přetížení a ochranu proti zkratu. Failsafe v případě ztráty nebo nekorektního signálu z přijímače nastaví regulátor na neutrál. Zapojení regulátoru je standardní:
Parametr | Hodnota |
---|---|
Napájení | 4,8-12V (4-10 čl. NiMH/NiCd nebo 2-3 čl. LiPo) |
Limit závitů motoru | 35z |
PWM frekvence řízení motoru | 3,3kHz |
BEC | 5V / 5A |
Rozměry | 40 x 35 x 12mm |
Hmotnost | 55g (bez kabelů) |
Indikace stavu regulátoru | 3x LED (zelená, modrá, červená) |
Další funkce | vodotěsný, integrovaný failsafe, tepelná ochrana, ochrana proti zkratu, NiMH/NiCd + LiPo cut-off, standard mód (brzda v neutrálu vypnutá) / crawler mód (brzda v neutrálu zapnutá) |
Regulátor jsem zkoušel "na stole" s připojeným motorem Carson Poison Truck. Velmi se mi líbí nastavování regulátoru - je opravdu jednoduché a intuitivní, k čemuž napomáhají i tři barevné LED diody, které přehledně indikují aktuální stav regulátoru. Regulace otáček připojeného motoru mi přišla jako dostatečně plynulá i od nízkých otáček. Brzda v neutrálu (crawler mód) je řekl bych dost ostrá, působí okamžitě. Regulátor nemá prodlevu mezi chodem vpřed a vzad.
Narazil jsem na rozpor mezi přiloženým originálním manuálem a produktovou stránkou výrobce - návod uvádí BEC 6V, výrobce 5V. Pro jistotu jsem vzal multimetr a změřil, že BEC je opravdu 5V.
Za zapůjčení regulátoru i za příjemnou hodinku strávenou modelářským "pokecem" ;) ještě jednou děkuji p. Šatoplechovi z Promodels.cz.
- Fotografie - Michal Nováček, Mtroniks -
Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz
© 2009 - Michal Nováček - minot@ur | Všechna práva vyhrazena - All rights reserved | Obsah - uvedení autoři a zdroje