Podle dění na fóru RC4x4.cz to vypadá, že roste zájem o vysílačku Flysky FS-GT3B a její ekvivalenty prodávané pod nálepkou Eurgle, Hobbyking, Ansmann a další. Snad k tomu přispěly články na mých stránkách věnované vysílačkám Flysky i můj návod na přeprogramování firmware vysílačky GT3B. Přehrání firmware však není jedinou vychytávkou, kterou lze u vysílačky provést. V tomto článku se podíváme na možnosti napájení GT3B a jeho případné úpravy.
Uvedená úprava je poměrně často probíraným tématem a řeší možnosti napájení vysílačky při použití jiných typů akumulátorů než originální osmice tužkových AA článků. Důvodů pro tuto úpravu může být hned několik, ať už vcelku znatelné snížení hmotnosti vysílačky, použití modernějších typů akumulátorů s vysokou kapacitou, nebo prostě jen proto, že to jde :) Možnosti napájení vysílačky a případných souvisejících jednoduchých úprav proto shrnu v několika následujících odstavcích.
Berte na vědomí, že jakékoliv činnosti vyplývající z tohoto článku děláte výhradně na vlastní odpovědnost! Pokud si nejste jisti, že to zvládnete, nepouštějte se do toho. Pokud přesto seberete dostatek odvahy a pustíte se do toho, pak mi tu v případě neúspěchu prosím neplačte a neobviňujte mne - byli jste varováni.
Následující text se týká nejen vysílačky GT3B a Ansmann W6, ale i vysílaček typu GT2, GT3 a Ansmann W5.
Jako tužkové AA články je vhodné použít nějaké alkalické baterie, nebo NiMH akumulátory s velkou kapacitou. Přímo se nabízejí akumulátory s nízkým samovybíjením, např. Sanyo Eneloop, Panasonic Evolta, GP Recyko a další podobné.
Pro výběr vhodných článků platí to samé co u GT3B. V případě 9,6V NiMH akupaku analogicky totéž. 9,6V NiMH paků se stále prodává celá řada, stačí jen zagůglit.
V případě volby prvního řešení tedy vyjmeme klec, ucvakneme nebo odpájíme z ní kablíky a na jejich volné konce připájíme Futaba konektor (samec) - zde a pro další případy platí, že rudý kablík (+) je vždy uprostřed 3-pinového konektoru. Bez klece máme k dispozici prostor 20x58x108 mm (VxŠxD) pro libovolný 3S akumulátor, který se vejde.
V případě druhého řešení opět ucvakneme nebo odpájíme z klece kablíky a na jejich volné konce připájíme Futaba konektor (samec). Ke kleci připájíme kratší kablíky, na druhém konci opatřené samicí Futaba konektoru. Podle potřeby pak budeme k napájecímu konektoru vysílačky připojovat buďto klec, nebo akumulátor.
Níže na fotkách ukazuji "méně bezpečné" :) řešení, jak to mám provedeno na vysílačce GT3 - k původnímu kablíku s bílým konektorem, který je zapojen do desky elektroniky vysílačky, je na kleci připájen paralelně krátký kablík se samcem Futaba konektoru; kablíky jsou fixovány tavným lepidlem. Nemusím doufám připomínat, že se nesmí připojovat LiPo akumulátor v případě, že v kleci jsou tužkové články!
Můžeme uvažovat o dvou skupinách maximálních rozměrů - 17x40x98 mm (VxŠxD) v případě, že vhodný akumulátor umístíme do prostoru pod přepážkou pod posuvným krytem; 27x31x106 mm pak v případě, že využijeme i prostor v posuvném krytu.
Výše uvedený akumulátor se vejde bez problémů do všech jmenovaných vysílaček; při troše opatrnosti se dá nacpat i do ploché klece. Pokud vezmu v potaz další vhodné akumulátory z nabídky Hobby Kingu, tak tohle je vlastně jediný 3S akumulátor s velkou kapacitou, který se do GT3B (GT2, GT3, Ansmann W5) vejde. Pro vysílačku Ansmann W6 je výběr mnohem širší, včetně LiFe akumulátorů - já používám tento, HobbyKing 1500mAH LiFe 3S 9.9v Transmitter pack.
Někteří možná přemýšlíte, jestli 3S LiPo akumulátor už není na vysílačku moc - napětí čerstvě nabitého 3S LiPo je totiž přes 12V. Vysílačka však musí zvládnout i čerstvé baterky (8x), které mají též přes 12V, takže zde by problém neměl být.
Výměna 5V stabilizátoru za uvedené DC/DC měniče je velmi jednoduchá, protože měniče jsou pinově shodné. Stačí tedy stabilizátor vypájet a místo něj zapájet měnič.
V případě vysílaček GT2, GT3, W5 a GT3B, W6 s originálním firmwarem mají vysílačky Flysky nastavenu pevnou úroveň signalizace nízkého napětí na cca 9V. Tato úroveň je pro baterky a NiMH akumulátory cca akorát, pro 3S LiFe diskutabilní a pro 3S LiPo nebezpečně nízko. U těchto vysílaček proto doporučuji použít společně s LiPo akumulátorem nějaký jednoduchý 3S LiPo monitor, např. Hobby King Battery monitor. V noze vysílačky, popř. v rukojeti je místa dost.
V případě vysílaček GT3B a W6 s open-source nebo modifikovaným firmwarem je možné nastavit úroveň signalizace nízkého napětí v rozsahu 6,0 až 10,5 V. Pro baterky a NiMH akumulátory bych nastavil tuto úroveň na hodnotu 8,8 V (1,1 V / čl.), pro 3S LiFe akumulátor na 9,6 V (3,2 V / čl.) a pro 3S LiPo akumulátor na 10,5 V (3,5 V / čl.).
Vy, co umíte alespoň trochu anglicky a dění kolem vysílačky GT3B vás zajímá či je pravidelně sledujete, jistě jste již v mých předchozích článcích zaregistrovali odkaz na diskuzi na RCtechu - tento odkaz vás zavede na aktuálně poslední stránku vlákna (nyní 224 stran). Na stránce č. 99 uvedeného vlákna je udržován aktuální seznam všech užitečných úprav vysílačky a další související informace, samozřejmě v angličtině.
- Fotografie - Michal Nováček, FlySky, Ansmann Racing, Hobby King -
Tento dokument byl vytištěn ze stránek RC.305 na adrese http://rc.305.cz
© 2009 - Michal Nováček - minot@ur | Všechna práva vyhrazena - All rights reserved | Obsah - uvedení autoři a zdroje